Jak spać krótko i się wyspać?

Z pewnością nieraz zastanawiałeś się jak to jest spać krótko ale się wyspać. Dlaczego jednym ludziom wystarczy sześć godzin spania a Ty musisz spać więcej, a pomimo tego nie wysypiasz się. Brak snu ma negatywny skutek nie tylko na nasze fizyczne samopoczucie ale i na psychikę. Człowiek niewypasany nie jest produktywny, jego mózg pracuje wolniej. Spada temperatura ciała. Jak spać, by nawet krótki sen dawał dawkę energii i odprężał ciało.

Zasada 3 powinności

Istnieją trzy aspekty, o które powinieneś zadbać by Twój sen rzeczywiście był efektywny. Potrzebujesz dobrego przygotowania. Polega na stworzeniu pewnej rutyny, która pomoże najlepiej spać. Kolejnym istotnym elementem jest środowisko. Jeżeli lubisz zasypiać z muzyką na twardym materacu to tak rób. Wolisz miękkie łóżko i ciszę? Zadbaj by właśnie takie warunki mieć do wypoczynku. Ostatnią zasadą jest czas. Śpimy wtedy, kiedy tego potrzebujemy.

Budujemy nawyk szybkiego zasypiania

Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na wyrobienie w sobie nawyku szybkiego zasypiania. Poleca się lekki trening w ciągu dnia, ale nie przed snem. Ograniczamy także używki. Badania potwierdziły, że alkohol odpręża ale zakłóca naturalny cykl snu. Kofeina skraca fazę REM i głębokiego snu, co sprawia, że drzemki w dzień są bardziej energetyczne ale jakość snu w nocy spada.

Rezygnuj z „niebieskiego” ekranu. Odkładaj telefon na godzinę, a nawet dwie przed snem. Światło płynące z urządzeń elektrycznych zakłóca pracę mózgu i zakłóca jego rytm. Mózg odbiera światło jako godzinę, którą mamy w ciągu dnia i zmniejsza efektywność snu.

Załatwiaj swoje potrzeby – nie idź spać z pustym żołądkiem, weź relaksujący prysznic czy kąpiel. Pozwól się wyciszyć ciału. Jeżeli lubisz, pomedytuj chwilę. Nie każdy przecież musi być oazą spokoju, ale każdy z pewnością zasługuje na relaks przed spaniem. Ogranicz wszelkie rzeczy, które sprawią, że się obudzisz w środku nocy. Wycisz telefon, wyłącz inne źródła światła. To czas dla Ciebie.

Jak spać krótko i się wyspać?

Stwórz swoje środowisko

Warto zainwestować w porządny materac i łóżko. Ergonomiczne poduszki, dopasowane do kształtu idealnie sprawdzają, że odpoczywa nie tylko ciało. Ważne by wcześniej porządnie wywietrzyć pomieszczenie, tak by nie była w nim za wysoka temperatura. Pamiętaj by w miarę możliwości wstawać i kłaść się spać o tej samej porze. Dzięki temu Twój organizm przyzwyczai się do Twojego rytmu. Wyrzuć z sypialni rośliny. W nocy proces fotosyntezy jest odwrócony. Zamiast oddawać tlen, rośliny go pobierają. Zapewne nie odczujesz tego fizycznie ale zdecydowanie lepiej jak pomieszczenie w którym śpisz ma stały dostęp do tlenu.

Dzięki tym kilku prostym sposobom poprawisz efektywność swojego snu. Pomimo niewielkiego nakładu codziennie wydłużymy swój relaks niekoniecznie śpiąc dłużej. Pamiętaj, że liczy się jakość snu a nie ilość, dlatego osoby, które śpią krócej nieraz są bardziej wypoczęte. Zachowaj w sypialni neutralny klimat, zadbaj o swój komfort. Wypoczęty Ty to sprawnie działający mózg i nowe pokłady energii do zagospodarowania. Pamiętaj, że takie drobiazgi jak wygodna piżama czy ulubiony relaks na chwilę pred zaśnięciem gwarantują błogi i spokojny sen.